Spoorlijn HIJSM Amersfoort-Kesteren, opening (kop)station Amersfoort Staat aan de Toegangsweg/Spoorstraat

Uit Tijdbalk Amersfoort
Ga naar:navigatie, zoeken

tot 800 800-900 900-1000 1000-1100 1100-1200 1200-1300 1300-1400 1400-1500 1500-1600 1600-1700 1700-1800 1800-1900 1900-2000 vanaf 2000

1886


Onderwerp(en)

Bron(nen)

Gebeurtenis

Zie voor het onderscheid tussen station en (spoorweg)halte/stopplaats bij het onderwerp Spoor, tram en stadsbus, onder spoorweggeschiedenis.

Het station Amersfoort Staat was een kopstation aan het einde/begin van de lijn naar Rhenen. In 1889, met de bouw van Amersfoort Aansluiting Staat (zie aldaar), werd deze lijn verbonden met de spoorlijn richting Amsterdam.

Van 1889-1902 reed er een gratis omnibusje van hotel "De Vergulde Zwaan" tussen NCS-station aan het Smallepad en station Amersfoort Staat, voor overstappers van/naar Utrecht en Zwolle.

In 1889 is het station uitgebreid; in 1901 is het stationsgebouw gesloten, al deed het nog dienst tot 1902 als hoofdgebouw van het nieuwe station.

Zie hyperlink "Emplacementen Amersfoort, 1889-1901", voor de layout van de sporen en de ligging van de stations. Met rood zijn de drie stations [aan het Smallepad (1863), de Toegangsweg/Stationsstraat (1886; 1889 uitgebreid) en Amersfoort Aansluiting Staat (1889)] aangegeven en met blauw de twee locomotiefloodsen/"werkplaatsen", aan de Oude Soesterweg en aan de Utrechtseweg/Vlasakkerweg).

Voor foto's kies als zoekterm Kesteren onder hyperlink "Beeldbank".

Zie voor nog een HIJSM-affiche, onder hyperlink "Reclamearsenaal", door te zoeken op HIJSM.


Link(s):


HIJSM-dienstregeling uit 1913; binnen het rode kader aangegeven: verbinding Keulen - Amersfoort, via Kesteren, in 3 uur 30 minuten

Bron: Archief Nederlandse Spoorwegen

HIJSM-dienstregeling uit 1913


Reclame voor HIJSM-treinen van Amsterdam via Amersfoort, Kesteren en Nijmegen naar Keulen.

Affiche van Willy Sluiter.

Affiche HIJSM


Emplacementen Amersfoort 1889-1901.

Emplacementen Amersfoort, 1889-1901