Verkeer vervoer verandering? Ontsluiting van Amersfoort 1820-1890.

Uit Tijdbalk Amersfoort
Ga naar:navigatie, zoeken
auteur(s) Lodewijks, J.H.
jaartal 1987
uitgave doctoraalscriptie RUU (Besproken in Flehite 20 1/2 juli 1989 24-25)

De bron wordt aangehaald in de volgende gebeurtenissen:

Van Tot Gebeurtenis
1720 Tijdens zgn. "speculatieroes" in Nederland plan om door verbreding Eem, van Utrecht havenstad te maken
1800 1900 Gemiddelde aantal joodse inwoners: 468 (3,4% van de bevolking van gemiddeld 13.800 inwoners)
1800 1900 1800 - 1900: economische stagnatie; afnemend belang van de nijverheid; ca. 8600-19.600 inwoners in de 19e eeuw
1829 Ideeën om de beken bevaarbaar te maken en realisatie waterverbinding met buitenland, van Rijn naar Zuiderzee
1829 Omvang garnizoen 233 man
1831 Bouw kazerne Rijdende Artillerie Beestenmarkt; voor paardenstallen gebruik stenen Slijkpoort
1837 "puineren" van de weg naar Oud-Leusden met stenen van de afgebroken muren, gereed 1844
1842 Oprichting Kamer van Koophandel in Amersfoort
1843 Aanleg van plantsoenen op plaats stadsmuur, is gereed gekomen met deel tussen Koningspoort en Koppelpoort
1845 1846 Idee/plan (van 1829) van bevaarbare verbinding Rijn-Eem, weer actueel
1852 Wet op de Telegraaf 1852
1857 Eerste kiesverenigingen in Amersfoortse Courant genoemd: "De Eendracht" en "'t Wapen van Amersfoort"
1860 1890 Periode van "van concurrentie naar concentratie": concurrentie spoorwegmaatschappijen m.n. SS, NRS en HIJSM
1860 Spoorwegwet: aanleg van staatswege, exploitatie (per 1863) door particulieren
1861 Amersfoort opgenomen in het telegraafnet (tijdelijk telegraafkantoor in portierswoning van Utrechtsepoort)
1863 Spoorlijn NCS Utrecht-Amersfoort-Hattem geopend (1864, Hattem-Zwolle, met spoorbrug over de IJssel, in dienst)
1871 Kamer van Koophandel ijvert voor vestiging spoorwegwerkplaats in Amersfoort
1873 Oprichting kiesvereniging "Vooruitgang"; door Amersfoortsche Courant "liberaal" genoemd
1874 Spoorlijn HIJSM Amsterdam-Amersfoort ("Oosterspoorweg") geopend
1876 Spoorlijn HIJSM Amersfoort-Zutphen; volledig dubbelspoor tot Apeldoorn in 1898/1899
1877 Laatste keer (in de 19e eeuw) dat gemeentebestuur sprak over bevaarbare verbinding Rijn-Eem (idee/plan uit 1829)
1879-05-21 Rooms-Katholieke kiesvereniging "Recht voor Allen" opgericht
1883 Tijdens bouwhausse vanaf 1875 (woningen en kazernes), oprichting steenfabriek Huet, Overeem & Co
1886 Spoorlijn HIJSM Amersfoort-Kesteren, opening (kop)station Amersfoort Staat aan de Toegangsweg/Spoorstraat
1889 Bouw HIJSM-station Amersfoort Aansluiting Staat (plaats huidige station)
1890 Verdeling van de hoofdspoorlijnen tussen de maatschappijen HIJSM en SS (opheffing NRS)
1901-08-01 Station (gebouw Margadant) in gebruik genomen