| auteur(s)
|
Lodewijks, J.H.
|
| jaartal
|
1987
|
| uitgave
|
doctoraalscriptie RUU (Besproken in Flehite 20 1/2 juli 1989 24-25)
|
De bron wordt aangehaald in de volgende gebeurtenissen:
| Van |
Tot |
Gebeurtenis
|
| 1720
|
|
Tijdens zgn. "speculatieroes" in Nederland plan om door verbreding Eem, van Utrecht havenstad te maken
|
| 1800
|
1900
|
Gemiddelde aantal joodse inwoners: 468 (3,4% van de bevolking van gemiddeld 13.800 inwoners)
|
| 1800
|
1900
|
1800 - 1900: economische stagnatie; afnemend belang van de nijverheid; ca. 8600-19.600 inwoners in de 19e eeuw
|
| 1829
|
|
Ideeën om de beken bevaarbaar te maken en realisatie waterverbinding met buitenland, van Rijn naar Zuiderzee
|
| 1829
|
|
Omvang garnizoen 233 man
|
| 1831
|
|
Bouw kazerne Rijdende Artillerie Beestenmarkt; voor paardenstallen gebruik stenen Slijkpoort
|
| 1837
|
|
"puineren" van de weg naar Oud-Leusden met stenen van de afgebroken muren, gereed 1844
|
| 1842
|
|
Oprichting Kamer van Koophandel in Amersfoort
|
| 1843
|
|
Aanleg van plantsoenen op plaats stadsmuur, is gereed gekomen met deel tussen Koningspoort en Koppelpoort
|
| 1845
|
1846
|
Idee/plan (van 1829) van bevaarbare verbinding Rijn-Eem, weer actueel
|
| 1852
|
|
Wet op de Telegraaf 1852
|
| 1857
|
|
Eerste kiesverenigingen in Amersfoortse Courant genoemd: "De Eendracht" en "'t Wapen van Amersfoort"
|
| 1860
|
1890
|
Periode van "van concurrentie naar concentratie": concurrentie spoorwegmaatschappijen m.n. SS, NRS en HIJSM
|
| 1860
|
|
Spoorwegwet: aanleg van staatswege, exploitatie (per 1863) door particulieren
|
| 1861
|
|
Amersfoort opgenomen in het telegraafnet (tijdelijk telegraafkantoor in portierswoning van Utrechtsepoort)
|
| 1863
|
|
Spoorlijn NCS Utrecht-Amersfoort-Hattem geopend (1864, Hattem-Zwolle, met spoorbrug over de IJssel, in dienst)
|
| 1871
|
|
Kamer van Koophandel ijvert voor vestiging spoorwegwerkplaats in Amersfoort
|
| 1873
|
|
Oprichting kiesvereniging "Vooruitgang"; door Amersfoortsche Courant "liberaal" genoemd
|
| 1874
|
|
Spoorlijn HIJSM Amsterdam-Amersfoort ("Oosterspoorweg") geopend
|
| 1876
|
|
Spoorlijn HIJSM Amersfoort-Zutphen; volledig dubbelspoor tot Apeldoorn in 1898/1899
|
| 1877
|
|
Laatste keer (in de 19e eeuw) dat gemeentebestuur sprak over bevaarbare verbinding Rijn-Eem (idee/plan uit 1829)
|
| 1879-05-21
|
|
Rooms-Katholieke kiesvereniging "Recht voor Allen" opgericht
|
| 1883
|
|
Tijdens bouwhausse vanaf 1875 (woningen en kazernes), oprichting steenfabriek Huet, Overeem & Co
|
| 1886
|
|
Spoorlijn HIJSM Amersfoort-Kesteren, opening (kop)station Amersfoort Staat aan de Toegangsweg/Spoorstraat
|
| 1889
|
|
Bouw HIJSM-station Amersfoort Aansluiting Staat (plaats huidige station)
|
| 1890
|
|
Verdeling van de hoofdspoorlijnen tussen de maatschappijen HIJSM en SS (opheffing NRS)
|
| 1901-08-01
|
|
Station (gebouw Margadant) in gebruik genomen
|