Sporen door Amersfoort. Artikel in: Jaarboek Spoor & Trein deel 7, blzn. 50-73

Uit Tijdbalk Amersfoort
Ga naar:navigatie, zoeken
auteur(s) G. de Graaf
jaartal 1996
uitgave

De bron wordt aangehaald in de volgende gebeurtenissen:

Van Tot Gebeurtenis
1876-04-15 Omnibus (bespannen met paarden) rijdt van einde van de Kamp naar het NCS-station aan het Smallepad
1877 HIJSM-spoorlijn naar Baarn dubbelspoor gemaakt; volledig dubbelspoor tot Amsterdam in 1882
1886 Spoorlijn HIJSM Amersfoort-Kesteren, opening (kop)station Amersfoort Staat aan de Toegangsweg/Spoorstraat
1889 Bouw HIJSM-station Amersfoort Aansluiting Staat (plaats huidige station)
1889 1902 Gratis paarden-omnibusje van hotel "De Vergulde Zwaan" tussen NCS-station en HIJSM-station Amersfoort Staat
1892 Spoorlijn naar Utrecht dubbelspoor gemaakt
1895 NCS-spoorweghalte Amersfoort Vlasakkers in dienst (vanaf 1923 "De Vlasakkers" genoemd)
1900-09-20 HIJSM-stoomtractiedepot aan westzijde van het station in dienst
1901-01-19 NCS-spoorweghalte Bloemendalseweg in dienst
1902 Amersfoortsche Trammaatschappij rijdt met paardentram (op rails) van Kamp naar (nieuwe) station
1902-10-15 Feestelijke indienststelling nieuwe NCS/HIJSM-station (ontwerp Margadant) op plaats huidige station Amersfoort Centraal
1905-05-01 NCS-spoorweghalte Bloemendalseweg gesloten
1905-05-01 NCS-spoorweghalte Amersfoort Koppel, beter bekend als Kleine Koppel, in dienst
1910 Bouw van een vetgasfabriek naast de HIJSM-wagenwerkplaats (gas voor verlichting spoorrijtuigen en van het station)
1914-07-25 Tram Amersfoort-Zeist (Ooster Stoomtram Maatschappij) in dienst
1922 Gedeelte HIJSM-spoorlijn naar Woudenberg dubbelspoor gemaakt
1938 NS-spoorweghalte Amersfoort Koppel, beter bekend als Kleine Koppel, gesloten
1938-05-15 NS-spoorweghalte Amersfoort Vlasakkers (vanaf 1923 "De Vlasakkers" ) gesloten, in 1962 tijdelijke open geweest
1942 Spoorlijn Utrecht-Amersfoort geëlectrificeerd
1946 Spoorlijn Amsterdam-Amersfoort geëlectrificeerd
1949-05-02 Einde tram Amersfoort-Zeist
1951 Spoorlijnen Amersfoort-Apeldoorn en naar Ede-Wageningen geëlectrificeerd
1952 Spoorlijn Amersfoort-Zwolle geëlectrificeerd
1956 Opheffing van het stoomtractiedepot aan westzijde van het station (na de elektrificatie)
1995 Sloop van stationsgebouw "Margadant" en tramstationsgebouw voor een nieuw stationsgebouw