Einde treindienst Amersfoort-Veenendaal-Rhenen-Kesteren, na spoorwegstaking in september: verschil tussen versies

Uit Tijdbalk Amersfoort
Ga naar:navigatie, zoeken
 
 
(2 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 20: Regel 20:


Link(s):
Link(s):
* [http://stationsweb.brinkster.net/mts.asp?rec=3 HIJSM]
* [https://www.stationsweb.nl/mts.asp?rec=3 HIJSM]
* [http://www.archiefeemland.nl/collectie/fotos Beeldbank (Archief Eemland)]
* [http://www.archiefeemland.nl/collectie/fotos Beeldbank (Archief Eemland)]
* [http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorwegstaking_van_1944 Spoorwegstaking van 1944]
* [http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorwegstaking_van_1944 Spoorwegstaking van 1944]
* [http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_Kesteren_-_Amersfoort Amersfoort-Kesteren]
* [http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_Kesteren_-_Amersfoort Amersfoort-Kesteren]

Huidige versie van 19 apr 2024 om 09:18

tot 800 800-900 900-1000 1000-1100 1100-1200 1200-1300 1300-1400 1400-1500 1500-1600 1600-1700 1700-1800 1800-1900 1900-2000 vanaf 2000

1944


Onderwerp(en)

Gebeurtenis

De spoorlijn naar Veenendaal/Rhenen werd voor personenvervoer gesloten.

De spoorbrug over de Rijn bij Rhenen was in september 1944 definitief verwoest door de Royal Air Force; brug was in 1940 reeds vernield door de Nederlandse Genie, maar daarna hersteld.

In de Tweede Wereldoorlog werd deze spoorlijn ook Kersenlijn of Duitse lijn genoemd; men reisde per trein naar de Betuwe om daar zo mogelijk voedsel te halen.

Voor foto's kies als zoekterm Kesteren onder hyperlink "Beeldbank".


Link(s):