Deadlinks: verschil tussen versies

Uit Tijdbalk Amersfoort
Ga naar:navigatie, zoeken
Imported from text file
Imported from text file
Regel 12: Regel 12:
===[[Bouw HIJSM-station Amersfoort Aansluiting Staat (plaats huidige station)]]===
===[[Bouw HIJSM-station Amersfoort Aansluiting Staat (plaats huidige station)]]===
* link: https://www.stationsweb.nl/mts.asp?rec=3
* link: https://www.stationsweb.nl/mts.asp?rec=3
===[[Deel van het grondgebied van de gemeente Hoogland bij Amersfoort gevoegd]]===
* link: http://statline.cbs.nl/StatWeb/table.asp?D2=a&LA=nl&DM=SLNL&PA=70739ned&D1=0-3
===[[Dorp "Amersfoort" gesticht in Transvaal, Zuid Afrika]]===
===[[Dorp "Amersfoort" gesticht in Transvaal, Zuid Afrika]]===
* link: http://www.gozuidafrika.com/cities/steden_info.php?region=Amersfoort
* link: http://www.gozuidafrika.com/cities/steden_info.php?region=Amersfoort
===[[Economische ontwikkeling en groei; van nijverheids- naar "dienstenstad"; de komst in 1904 van de spoorwegwerkplaats van de HIJSM en de groei van het garnizoen betekende een impuls voor de lokale economie; 19.600-127.000 inwoners in de 20e eeuw]]===
* link: http://www.cbs.nl/nl-NL/default.htm
===[[Economische ontwikkeling en groei; van nijverheids- naar "dienstenstad"; de komst in 1904 van de spoorwegwerkplaats van de HIJSM en de groei van het garnizoen betekende een impuls voor de lokale economie; 19.600-127.000 inwoners in de 20e eeuw]]===
* link: https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/37556/table?ts=1577270508328
===[[Economische ontwikkeling en groei; van nijverheids- naar "dienstenstad"; de komst in 1904 van de spoorwegwerkplaats van de HIJSM en de groei van het garnizoen betekende een impuls voor de lokale economie; 19.600-127.000 inwoners in de 20e eeuw]]===
* link: http://volkstelling.nl/nl/
===[[Economische teruggang; ca. 8100-8600 inwoners in de 18e eeuw (schatting)]]===
* link: http://volkstelling.nl/nl/
===[[Eerste grenswijziging met de gemeente Hoevelaken]]===
* link: http://statline.cbs.nl/StatWeb/table.asp?D2=a&LA=nl&DM=SLNL&PA=70739ned&D1=0-3
===[[Eerste grenswijziging met de gemeente Stoutenburg]]===
* link: http://statline.cbs.nl/StatWeb/table.asp?D2=a&LA=nl&DM=SLNL&PA=70739ned&D1=0-3
===[[Einde treindienst Amersfoort-Veenendaal-Rhenen-Kesteren, na spoorwegstaking in september]]===
===[[Einde treindienst Amersfoort-Veenendaal-Rhenen-Kesteren, na spoorwegstaking in september]]===
* link: https://www.stationsweb.nl/mts.asp?rec=3
* link: https://www.stationsweb.nl/mts.asp?rec=3
Regel 36: Regel 22:
===[[Gemeenschappelijke exploitatie van SS en HIJSM; geleidelijke onder de naam van Nederlandse Spoorwegen]]===
===[[Gemeenschappelijke exploitatie van SS en HIJSM; geleidelijke onder de naam van Nederlandse Spoorwegen]]===
* link: http://stationsweb.nl/mtsoverzicht.asp
* link: http://stationsweb.nl/mtsoverzicht.asp
===[[Gemeente Duist (bestaande uit Duist, De Haar en Zevenhuizen) gaat op in de gemeente Hoogland]]===
* link: https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/nederland-regionaal/gemeente/herindelingen-en-grenswijzigingen
===[[Gemeente Stoutenburg opgeheven]]===
* link: http://statline.cbs.nl/StatWeb/table.asp?D2=a&LA=nl&DM=SLNL&PA=70739ned&D1=0-3
===[[Goederenvervoer over spoorlijn naar Woudenberg gestaakt]]===
===[[Goederenvervoer over spoorlijn naar Woudenberg gestaakt]]===
* link: http://www.stationsweb.nl/station.asp?station=woudenbergscherpenzeel&vraag=woudenberg
* link: http://www.stationsweb.nl/station.asp?station=woudenbergscherpenzeel&vraag=woudenberg
===[[Grenswijziging met de gemeente Leusden, zuidhelling van de Berg komt aan Amersfoort]]===
===[[Gregoriaanse tijdrekening wordt ingevoerd; voor die tijd gold (in "Europa") de Juliaanse tijdrekening]]===
* link: https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/nederland-regionaal/gemeente/herindelingen-en-grenswijzigingen
* link: http://www.phys.uu.nl/~vgent/wettijd/wettijd.htm
===[[Grenswijziging met de gemeente Leusden (1962)]]===
===[[Grondwet voor het Koninkrijk der Nederlanden 2002]]===
* link: https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/nederland-regionaal/gemeente/herindelingen-en-grenswijzigingen
* link: https://wetten.overheid.nl/BWBR0001840/2023-02-22
===[[Grenswijziging met de gemeente Leusden (1970)]]===
* link: https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/nederland-regionaal/gemeente/herindelingen-en-grenswijzigingen
===[[Grenswijziging met de gemeente Leusden na gereedkomen van de bouw van de Juliana van Stolberg kazerne]]===
* link: https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/nederland-regionaal/gemeente/herindelingen-en-grenswijzigingen
===[[Grenswijzigingen met de gemeenten Hoevelaken, Nijkerk, Bunschoten en Leusden]]===
* link: https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/nederland-regionaal/gemeente/herindelingen-en-grenswijzigingen
===[[Groei (prognose) naar 165.000 inwoners in 2026; de meeste werkgelegenheid is in de dienstverlening (zakelijke en maatschappelijke)]]===
* link: http://www.cbs.nl/nl-NL/default.htm
===[[Groei (prognose) naar 165.000 inwoners in 2026; de meeste werkgelegenheid is in de dienstverlening (zakelijke en maatschappelijke)]]===
* link: https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/37556/table?ts=1577270508328
===[[Grondgebied van Isselt (een vroeger gerecht) door Soest afgestaan aan Amersfoort]]===
* link: https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/nederland-regionaal/gemeente/herindelingen-en-grenswijzigingen
===[[HIJSM-spoorlijn naar Baarn dubbelspoor gemaakt; volledig dubbelspoor tot Amsterdam in 1882]]===
===[[HIJSM-spoorlijn naar Baarn dubbelspoor gemaakt; volledig dubbelspoor tot Amsterdam in 1882]]===
* link: http://stationsweb.nl/mts.asp?rec=3
* link: http://stationsweb.nl/mts.asp?rec=3
Regel 70: Regel 40:
===[[Landelijke Spoorwegstaking; bij NCS waren weinig stakers, werkwilligen kregen toeslag op het loon]]===
===[[Landelijke Spoorwegstaking; bij NCS waren weinig stakers, werkwilligen kregen toeslag op het loon]]===
* link: http://stationsweb.nl/mts.asp?rec=29
* link: http://stationsweb.nl/mts.asp?rec=29
===[[Landelijke invoering bij wet van de middelbare zomertijd van Amsterdam]]===
* link: http://www.phys.uu.nl/~vgent/wettijd/wettijd.htm
===[[NCS-spoorlijn Amersfoort-Zwolle dubbelspoor (1902 tot Harderwijk, 1903 tot Wezep)]]===
===[[NCS-spoorlijn Amersfoort-Zwolle dubbelspoor (1902 tot Harderwijk, 1903 tot Wezep)]]===
* link: http://stationsweb.nl/mts.asp?rec=29
* link: http://stationsweb.nl/mts.asp?rec=29
Regel 114: Regel 86:
===[[NS-station Hooglanderveen gesloten als reizigersstation, handhaving als goederenstation]]===
===[[NS-station Hooglanderveen gesloten als reizigersstation, handhaving als goederenstation]]===
* link: https://www.stationsweb.nl/station.asp?station=hooglanderveen&vraag=hooglanderveen
* link: https://www.stationsweb.nl/station.asp?station=hooglanderveen&vraag=hooglanderveen
===[[Nederlandse volkstellingen 1795-1971; historie Nederlandse bevolking 1899-heden; bevolking Nederland; migratie; demografie van Amersfoort;grenswijzigingen van Amersfoort e.o.]]===
* link: https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/37556/table?ts=1577270508328
===[[Nederlandse volkstellingen 1795-1971; historie Nederlandse bevolking 1899-heden; bevolking Nederland; migratie; demografie van Amersfoort;grenswijzigingen van Amersfoort e.o.]]===
* link: http://volkstelling.nl/nl/
===[[Opening station Hoevelaken aan de Valleilijn (Amersfoort - Ede-Wageningen)]]===
===[[Opening station Hoevelaken aan de Valleilijn (Amersfoort - Ede-Wageningen)]]===
* link: http://www.stationsweb.nl/station.asp?station=hoevelakenii
* link: http://www.stationsweb.nl/station.asp?station=hoevelakenii
Regel 156: Regel 124:
===[[Station (gebouw Margadant) in gebruik genomen]]===
===[[Station (gebouw Margadant) in gebruik genomen]]===
* link: http://stationsweb.nl/arch.asp?rec=11
* link: http://stationsweb.nl/arch.asp?rec=11
===[[Tweede grenswijziging met de gemeente Hoevelaken]]===
* link: http://statline.cbs.nl/StatWeb/table.asp?D2=a&LA=nl&DM=SLNL&PA=70739ned&D1=0-3
===[[Tweede grenswijziging met de gemeente Stoutenburg]]===
* link: http://statline.cbs.nl/StatWeb/table.asp?D2=a&LA=nl&DM=SLNL&PA=70739ned&D1=0-3
===[[Verdeling van de hoofdspoorlijnen tussen de maatschappijen HIJSM en SS (opheffing NRS)]]===
===[[Verdeling van de hoofdspoorlijnen tussen de maatschappijen HIJSM en SS (opheffing NRS)]]===
* link: http://stationsweb.nl/mtsoverzicht.asp
* link: http://stationsweb.nl/mtsoverzicht.asp
===[[Voor één dag HIJSM-spoorweghalte Nimmerdor aangelegd (met twee afstandseinpalen en een telegraaftoestel)]]===
===[[Voor één dag HIJSM-spoorweghalte Nimmerdor aangelegd (met twee afstandseinpalen en een telegraaftoestel)]]===
* link: https://stationsweb.nl/mts.asp?rec=3
* link: https://stationsweb.nl/mts.asp?rec=3
===[[Wijzigingen van grondgebied / gemeentegrens, grenswijzigingen / volkstellingen / demografie]]===
* link: https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/nederland-regionaal/gemeente/herindelingen-en-grenswijzigingen
===[[Wijzigingen van grondgebied / gemeentegrens, grenswijzigingen / volkstellingen / demografie]]===
* link: http://volkstelling.nl/nl/
----zoek gebruik links in [[Speciaal:VerwijzingenZoeken]]
----zoek gebruik links in [[Speciaal:VerwijzingenZoeken]]

Versie van 16 sep 2025 03:20

gevonden dead links

1500 - 1600 geschiedenis wereld

1600 - 1700 geschiedenis wereld

1700 - 1800 geschiedenis wereld

1800 - 1900 geschiedenis wereld

1900 - 2000 geschiedenis wereld

Bouw HIJSM-station Amersfoort Aansluiting Staat (plaats huidige station)

Dorp "Amersfoort" gesticht in Transvaal, Zuid Afrika

Einde treindienst Amersfoort-Veenendaal-Rhenen-Kesteren, na spoorwegstaking in september

Einde van de NCS (Nederlandsche Centraal Spoorwegmaatschappij); overname door de SS

Gedeelte HIJSM-spoorlijn naar Woudenberg dubbelspoor gemaakt

Gemeenschappelijke exploitatie van SS en HIJSM; geleidelijke onder de naam van Nederlandse Spoorwegen

Goederenvervoer over spoorlijn naar Woudenberg gestaakt

Gregoriaanse tijdrekening wordt ingevoerd; voor die tijd gold (in "Europa") de Juliaanse tijdrekening

Grondwet voor het Koninkrijk der Nederlanden 2002

HIJSM-spoorlijn naar Baarn dubbelspoor gemaakt; volledig dubbelspoor tot Amsterdam in 1882

HIJSM-spoorweghalte Leusden gesloten

HIJSM-spoorweghalte Leusden in dienst

HIJSM krijgt medegebruik (naast NCS) van de spoorlijn Utrecht-Amersfoort

Idee/plan (van 1829) van bevaarbare verbinding Rijn-Eem, weer actueel

Landelijke Spoorwegstaking; bij NCS waren weinig stakers, werkwilligen kregen toeslag op het loon

Landelijke invoering bij wet van de middelbare zomertijd van Amsterdam

NCS-spoorlijn Amersfoort-Zwolle dubbelspoor (1902 tot Harderwijk, 1903 tot Wezep)

NCS-spoorweghalte Amersfoort Koppel, beter bekend als Kleine Koppel, in dienst

NCS-spoorweghalte Amersfoort Vlasakkers in dienst (vanaf 1923 "De Vlasakkers" genoemd)

NCS-spoorweghalte Amersfoort Vlasakkers in dienst (vanaf 1923 "De Vlasakkers" genoemd)

NCS-spoorweghalte Bloemendalseweg gesloten

NCS-spoorweghalte Bloemendalseweg in dienst

NCS-spoorweghalte Hoevelaken in dienst

NCS-spoorweghalte Hoevelaken in dienst

NCS-spoorweghalte Hooglanderveen in dienst (tot 1902 Hooglander-Veen genoemd)

NCS-spoorweghalte Hooglanderveen in dienst (tot 1902 Hooglander-Veen genoemd)

NCS-spoorweghalte Liendert (wachtpost 25) in dienst

NCS-spoorweghalte Liendert (wachtpost 25) in dienst

NS-spoorweghalte Amersfoort Koppel, beter bekend als Kleine Koppel, gesloten

NS-spoorweghalte Amersfoort Vlasakkers (vanaf 1923 "De Vlasakkers" ) gesloten, in 1962 tijdelijke open geweest

NS-spoorweghalte Amersfoort Vlasakkers (vanaf 1923 "De Vlasakkers" ) gesloten, in 1962 tijdelijke open geweest

NS-spoorweghalte Hoevelaken gesloten

NS-station Amersfoort Schothorst in dienst (de halte Hulshorst werd daardoor gesloten)

NS-station Amersfoort Vathorst geopend

NS-station Hooglanderveen gesloten als goederenstation

NS-station Hooglanderveen gesloten als goederenstation

NS-station Hooglanderveen gesloten als reizigersstation, handhaving als goederenstation

NS-station Hooglanderveen gesloten als reizigersstation, handhaving als goederenstation

Opening station Hoevelaken aan de Valleilijn (Amersfoort - Ede-Wageningen)

Oprichting (bij wet) van N.V. Nederlandsche Spoorwegen (NS), onder likwidatie van HIJSM en SS

Oprichting (bij wet) van N.V. Nederlandsche Spoorwegen (NS), onder likwidatie van HIJSM en SS

Periode van "van concurrentie naar concentratie": concurrentie spoorwegmaatschappijen m.n. SS, NRS en HIJSM

Rapport over de ontrechting en rechtsherstel Joods onroerend goed en Joodse inwoners

Remonstrantse kerk in de Herenstraat (thans nr. 2, geen kerk)

SS-spoorweghalte Liendert (wachtpost 25) gesloten

SS-spoorweghalte Liendert (wachtpost 25) gesloten

SS-spoorweghalte Liendert (wachtpost 25) gesloten

Sloop van stationsgebouw "Margadant" en tramstationsgebouw voor een nieuw stationsgebouw

Spoorlijn HIJSM Amersfoort-Kesteren, opening (kop)station Amersfoort Staat aan de Toegangsweg/Spoorstraat

Spoorlijn HIJSM Amersfoort-Kesteren, opening (kop)station Amersfoort Staat aan de Toegangsweg/Spoorstraat

Spoorlijn HIJSM Amersfoort-Zutphen; volledig dubbelspoor tot Apeldoorn in 1898/1899

Spoorlijn HIJSM Amsterdam-Amersfoort ("Oosterspoorweg") geopend

Spoorlijn NCS Utrecht-Amersfoort-Hattem geopend (1864, Hattem-Zwolle, met spoorbrug over de IJssel, in dienst)

Spoorlijn NCS Utrecht-Amersfoort-Hattem geopend (1864, Hattem-Zwolle, met spoorbrug over de IJssel, in dienst)

Spoorlijn NCS Utrecht-Amersfoort-Hattem geopend (1864, Hattem-Zwolle, met spoorbrug over de IJssel, in dienst)

Spoorlijn naar Utrecht dubbelspoor gemaakt

Station (gebouw Margadant) in gebruik genomen

Verdeling van de hoofdspoorlijnen tussen de maatschappijen HIJSM en SS (opheffing NRS)

Voor één dag HIJSM-spoorweghalte Nimmerdor aangelegd (met twee afstandseinpalen en een telegraaftoestel)


zoek gebruik links in Speciaal:VerwijzingenZoeken