Sporen door Amersfoort. Artikel in: Jaarboek Spoor & Trein deel 7, blzn. 50-73

Uit Tijdbalk Amersfoort
Versie door Michiel (overleg | bijdragen) op 25 jan 2015 om 12:47 (Michiel hernoemde pagina Jaarboek Spoor & Trein deel 7: Sporen door Amersfoort. (blzn. 50-73) naar Sporen door Amersfoort. Artikel in: Jaarboek Spoor & Trein deel 7, blzn. 50-73 zonder een doorverwijzing achter te laten: Tekst vervangen - 'Jaar...)
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Ga naar:navigatie, zoeken
De printervriendelijke versie wordt niet langer ondersteund en kan mogelijk weergavefouten bevatten. Werk uw browserbladwijzers bij en gebruik de ingebouwde browser printfunctionaliteit.
Books.gif
auteur(s) G. de Graaf
jaartal 1996
uitgave

De bron wordt aangehaald in de volgende gebeurtenissen:

VanTotgebeurtenis
1902Amersfoortsche Trammaatschappij rijdt met paardentram (op rails) van Kamp naar (nieuwe) station
1889Bouw HIJSM-station Amersfoort Aansluiting Staat (plaats huidige station)
1910Bouw van een vetgasfabriek naast de HIJSM-wagenwerkplaats (gas voor verlichting spoorrijtuigen en van het station)
2 mei 1949Einde tram Amersfoort-Zeist
15 okt 1902Feestelijke indienststelling nieuwe NCS/HIJSM-station (ontwerp Margadant) op plaats huidige station Amersfoort Centraal
1922Gedeelte HIJSM-spoorlijn naar Woudenberg dubbelspoor gemaakt
18891902Gratis paarden-omnibusje van hotel "De Vergulde Zwaan" tussen NCS-station en HIJSM-station Amersfoort Staat
1877HIJSM-spoorlijn naar Baarn dubbelspoor gemaakt; volledig dubbelspoor tot Amsterdam in 1882
20 sep 1900HIJSM-stoomtractiedepot aan westzijde van het station in dienst
1 mei 1905NCS-spoorweghalte Amersfoort Koppel, beter bekend als Kleine Koppel, in dienst
1895NCS-spoorweghalte Amersfoort Vlasakkers in dienst (vanaf 1923 "De Vlasakkers" genoemd)
1 mei 1905NCS-spoorweghalte Bloemendalseweg gesloten
19 jan 1901NCS-spoorweghalte Bloemendalseweg in dienst
1938NS-spoorweghalte Amersfoort Koppel, beter bekend als Kleine Koppel, gesloten
15 mei 1938NS-spoorweghalte Amersfoort Vlasakkers (vanaf 1923 "De Vlasakkers" ) gesloten, in 1962 tijdelijke open geweest
15 apr 1876Omnibus (bespannen met paarden) rijdt van einde van de Kamp naar het NCS-station aan het Smallepad
1956Opheffing van het stoomtractiedepot aan westzijde van het station (na de elektrificatie)
1995Sloop van stationsgebouw "Margadant" en tramstationsgebouw voor een nieuw stationsgebouw
1952Spoorlijn Amersfoort-Zwolle geëlectrificeerd
1946Spoorlijn Amsterdam-Amersfoort geëlectrificeerd
1886Spoorlijn HIJSM Amersfoort-Kesteren, opening (kop)station Amersfoort Staat aan de Toegangsweg/Spoorstraat
1942Spoorlijn Utrecht-Amersfoort geëlectrificeerd
1892Spoorlijn naar Utrecht dubbelspoor gemaakt
1951Spoorlijnen Amersfoort-Apeldoorn en naar Ede-Wageningen geëlectrificeerd
25 jul 1914Tram Amersfoort-Zeist (Ooster Stoomtram Maatschappij) in dienst