Sporen door Amersfoort. Artikel in: Jaarboek Spoor & Trein deel 7, blzn. 50-73

Uit Tijdbalk Amersfoort
Versie door Michiel (overleg | bijdragen) op 25 jan 2015 om 14:47 (Michiel hernoemde pagina Jaarboek Spoor & Trein deel 7: Sporen door Amersfoort. (blzn. 50-73) naar Sporen door Amersfoort. Artikel in: Jaarboek Spoor & Trein deel 7, blzn. 50-73 zonder een doorverwijzing achter te laten: Tekst vervangen - 'Jaar...)
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Ga naar:navigatie, zoeken
Books.gif
auteur(s) G. de Graaf
jaartal 1996
uitgave

De bron wordt aangehaald in de volgende gebeurtenissen:

VanTotgebeurtenis
1902Amersfoortsche Trammaatschappij rijdt met paardentram (op rails) van Kamp naar (nieuwe) station
1889Bouw HIJSM-station Amersfoort Aansluiting Staat (plaats huidige station)
1910Bouw van een vetgasfabriek naast de HIJSM-wagenwerkplaats (gas voor verlichting spoorrijtuigen en van het station)
2 mei 1949Einde tram Amersfoort-Zeist
15 okt 1902Feestelijke indienststelling nieuwe NCS/HIJSM-station (ontwerp Margadant) op plaats huidige station Amersfoort Centraal
1922Gedeelte HIJSM-spoorlijn naar Woudenberg dubbelspoor gemaakt
18891902Gratis paarden-omnibusje van hotel "De Vergulde Zwaan" tussen NCS-station en HIJSM-station Amersfoort Staat
1877HIJSM-spoorlijn naar Baarn dubbelspoor gemaakt; volledig dubbelspoor tot Amsterdam in 1882
20 sep 1900HIJSM-stoomtractiedepot aan westzijde van het station in dienst
1 mei 1905NCS-spoorweghalte Amersfoort Koppel, beter bekend als Kleine Koppel, in dienst
1895NCS-spoorweghalte Amersfoort Vlasakkers in dienst (vanaf 1923 "De Vlasakkers" genoemd)
1 mei 1905NCS-spoorweghalte Bloemendalseweg gesloten
19 jan 1901NCS-spoorweghalte Bloemendalseweg in dienst
1938NS-spoorweghalte Amersfoort Koppel, beter bekend als Kleine Koppel, gesloten
15 mei 1938NS-spoorweghalte Amersfoort Vlasakkers (vanaf 1923 "De Vlasakkers" ) gesloten, in 1962 tijdelijke open geweest
15 apr 1876Omnibus (bespannen met paarden) rijdt van einde van de Kamp naar het NCS-station aan het Smallepad
1956Opheffing van het stoomtractiedepot aan westzijde van het station (na de elektrificatie)
1995Sloop van stationsgebouw "Margadant" en tramstationsgebouw voor een nieuw stationsgebouw
1952Spoorlijn Amersfoort-Zwolle geëlectrificeerd
1946Spoorlijn Amsterdam-Amersfoort geëlectrificeerd
1886Spoorlijn HIJSM Amersfoort-Kesteren, opening (kop)station Amersfoort Staat aan de Toegangsweg/Spoorstraat
1942Spoorlijn Utrecht-Amersfoort geëlectrificeerd
1892Spoorlijn naar Utrecht dubbelspoor gemaakt
1951Spoorlijnen Amersfoort-Apeldoorn en naar Ede-Wageningen geëlectrificeerd
25 jul 1914Tram Amersfoort-Zeist (Ooster Stoomtram Maatschappij) in dienst