http://tijdbalk-amersfoort.nl/index.php?title=1800_-_1900:_economische_stagnatie;_afnemend_belang_van_de_nijverheid;_ca._8600-19.600_inwoners_in_de_19e_eeuw&feed=atom&action=history
1800 - 1900: economische stagnatie; afnemend belang van de nijverheid; ca. 8600-19.600 inwoners in de 19e eeuw - Bewerkingsoverzicht
2024-03-28T16:08:28Z
Bewerkingsoverzicht voor deze pagina op de wiki
MediaWiki 1.37.1
http://tijdbalk-amersfoort.nl/index.php?title=1800_-_1900:_economische_stagnatie;_afnemend_belang_van_de_nijverheid;_ca._8600-19.600_inwoners_in_de_19e_eeuw&diff=4255&oldid=prev
Jan Lodewijks op 8 okt 2019 om 15:48
2019-10-08T15:48:15Z
<p></p>
<table style="background-color: #fff; color: #202122;" data-mw="interface">
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<tr class="diff-title" lang="nl">
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">← Oudere versie</td>
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">Versie van 8 okt 2019 15:48</td>
</tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l20">Regel 20:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Regel 20:</td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>}}</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>}}</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Armoede m.n. in het midden van de eeuw ("zwarte jaren" 1840-1850); trage groei van de bevolking tot 1880, daarna (vooral laatste decennium) sterke groei, met name door de komst van nieuwe inwoners, i.h.b. militairen (bouw kazernes); 1863-1889, Amersfoort uitgegroeid tot een belangrijk spoorwegknooppunt.</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Armoede m.n. in het midden van de eeuw ("zwarte jaren" 1840-1850); trage groei van de bevolking tot 1880, daarna (vooral laatste decennium) sterke groei, met name door de komst van nieuwe inwoners, i.h.b. militairen (bouw kazernes); 1863-1889, Amersfoort uitgegroeid tot een belangrijk spoorwegknooppunt.</div></td></tr>
<tr><td colspan="2" class="diff-side-deleted"></td><td class="diff-marker" data-marker="+"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;"></ins></div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Zie voor de impuls van de kazernebouw en groei van het garnizoen op de lokale economie, Jaarboek Flehite 2018 (blz. 76-95; auteur William ten Brink)</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Zie voor de impuls van de kazernebouw en groei van het garnizoen op de lokale economie, Jaarboek Flehite 2018 (blz. 76-95; auteur William ten Brink)</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>De 19e eeuw liet een beeld van stilstand en verval van de stad zien. Menig kunstschilder uit die tijd noemde de stad ''schone slaapster'' (bron: `Verbinding en verband`, blz. 6). Dichters spraken wel van het ''Nederlands Arcadië'' (bron: Verkeer vervoer verandering?, blz. 102).</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>De 19e eeuw liet een beeld van stilstand en verval van de stad zien. Menig kunstschilder uit die tijd noemde de stad ''schone slaapster'' (bron: `Verbinding en verband`, blz. 6). Dichters spraken wel van het ''Nederlands Arcadië'' (bron: Verkeer vervoer verandering?, blz. 102).</div></td></tr>
<!-- diff cache key tijdbalkamersfoort-tb_:diff::1.12:old-4254:rev-4255 -->
</table>
Jan Lodewijks
http://tijdbalk-amersfoort.nl/index.php?title=1800_-_1900:_economische_stagnatie;_afnemend_belang_van_de_nijverheid;_ca._8600-19.600_inwoners_in_de_19e_eeuw&diff=4254&oldid=prev
Jan Lodewijks op 8 okt 2019 om 15:47
2019-10-08T15:47:16Z
<p></p>
<table style="background-color: #fff; color: #202122;" data-mw="interface">
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<tr class="diff-title" lang="nl">
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">← Oudere versie</td>
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">Versie van 8 okt 2019 15:47</td>
</tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l16">Regel 16:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Regel 16:</td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>}}{{Bronnen</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>}}{{Bronnen</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>|bron=Flehite. Historisch jaarboek voor Amersfoort en omstreken.</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>|bron=Flehite. Historisch jaarboek voor Amersfoort en omstreken.</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker" data-marker="−"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>|pagina=<del style="font-weight: bold; text-decoration: none;">p</del>. 76-95, auteur William ten Brink</div></td><td class="diff-marker" data-marker="+"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>|pagina=<ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;">blz</ins>. 76-95, <ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;">JB 2018; </ins>auteur William ten Brink</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>}}</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>}}</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>}}</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>}}</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Armoede m.n. in het midden van de eeuw ("zwarte jaren" 1840-1850); trage groei van de bevolking tot 1880, daarna (vooral laatste decennium) sterke groei, met name door de komst van nieuwe inwoners, i.h.b. militairen (bouw kazernes); 1863-1889, Amersfoort uitgegroeid tot een belangrijk spoorwegknooppunt.</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Armoede m.n. in het midden van de eeuw ("zwarte jaren" 1840-1850); trage groei van de bevolking tot 1880, daarna (vooral laatste decennium) sterke groei, met name door de komst van nieuwe inwoners, i.h.b. militairen (bouw kazernes); 1863-1889, Amersfoort uitgegroeid tot een belangrijk spoorwegknooppunt.</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker" data-marker="−"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Zie voor de impuls van de kazernebouw en groei van het garnizoen op de lokale economie, Jaarboek Flehite 2018 (blz. 76-95<del style="font-weight: bold; text-decoration: none;">, JB 2018</del>; auteur William ten Brink)</div></td><td class="diff-marker" data-marker="+"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Zie voor de impuls van de kazernebouw en groei van het garnizoen op de lokale economie, Jaarboek Flehite 2018 (blz. 76-95; auteur William ten Brink)</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>De 19e eeuw liet een beeld van stilstand en verval van de stad zien. Menig kunstschilder uit die tijd noemde de stad ''schone slaapster'' (bron: `Verbinding en verband`, blz. 6). Dichters spraken wel van het ''Nederlands Arcadië'' (bron: Verkeer vervoer verandering?, blz. 102).</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>De 19e eeuw liet een beeld van stilstand en verval van de stad zien. Menig kunstschilder uit die tijd noemde de stad ''schone slaapster'' (bron: `Verbinding en verband`, blz. 6). Dichters spraken wel van het ''Nederlands Arcadië'' (bron: Verkeer vervoer verandering?, blz. 102).</div></td></tr>
</table>
Jan Lodewijks
http://tijdbalk-amersfoort.nl/index.php?title=1800_-_1900:_economische_stagnatie;_afnemend_belang_van_de_nijverheid;_ca._8600-19.600_inwoners_in_de_19e_eeuw&diff=4245&oldid=prev
Jan Lodewijks op 8 okt 2019 om 15:05
2019-10-08T15:05:09Z
<p></p>
<table style="background-color: #fff; color: #202122;" data-mw="interface">
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<tr class="diff-title" lang="nl">
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">← Oudere versie</td>
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">Versie van 8 okt 2019 15:05</td>
</tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l5">Regel 5:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Regel 5:</td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>|van=1800</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>|van=1800</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>|tot=1900</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>|tot=1900</div></td></tr>
<tr><td colspan="2" class="diff-side-deleted"></td><td class="diff-marker" data-marker="+"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;">|rubrieken={{Rubrieken</ins></div></td></tr>
<tr><td colspan="2" class="diff-side-deleted"></td><td class="diff-marker" data-marker="+"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;">|rubriek=Militair/belegering/oorlog</ins></div></td></tr>
<tr><td colspan="2" class="diff-side-deleted"></td><td class="diff-marker" data-marker="+"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;">}}</ins></div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>|bronnen={{Bronnen</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>|bronnen={{Bronnen</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>|bron=Verkeer vervoer verandering? Ontsluiting van Amersfoort 1820-1890.</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>|bron=Verkeer vervoer verandering? Ontsluiting van Amersfoort 1820-1890.</div></td></tr>
<!-- diff cache key tijdbalkamersfoort-tb_:diff::1.12:old-4244:rev-4245 -->
</table>
Jan Lodewijks
http://tijdbalk-amersfoort.nl/index.php?title=1800_-_1900:_economische_stagnatie;_afnemend_belang_van_de_nijverheid;_ca._8600-19.600_inwoners_in_de_19e_eeuw&diff=4244&oldid=prev
Jan Lodewijks op 8 okt 2019 om 15:02
2019-10-08T15:02:12Z
<p></p>
<table style="background-color: #fff; color: #202122;" data-mw="interface">
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<tr class="diff-title" lang="nl">
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">← Oudere versie</td>
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">Versie van 8 okt 2019 15:02</td>
</tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l13">Regel 13:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Regel 13:</td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>}}{{Bronnen</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>}}{{Bronnen</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>|bron=Flehite. Historisch jaarboek voor Amersfoort en omstreken.</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>|bron=Flehite. Historisch jaarboek voor Amersfoort en omstreken.</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker" data-marker="−"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>|pagina=p. 76-<del style="font-weight: bold; text-decoration: none;">96</del>, auteur William ten Brink</div></td><td class="diff-marker" data-marker="+"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>|pagina=p. 76-<ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;">95</ins>, auteur William ten Brink</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>}}</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>}}</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>}}</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>}}</div></td></tr>
</table>
Jan Lodewijks
http://tijdbalk-amersfoort.nl/index.php?title=1800_-_1900:_economische_stagnatie;_afnemend_belang_van_de_nijverheid;_ca._8600-19.600_inwoners_in_de_19e_eeuw&diff=4243&oldid=prev
Jan Lodewijks op 8 okt 2019 om 15:01
2019-10-08T15:01:37Z
<p></p>
<table style="background-color: #fff; color: #202122;" data-mw="interface">
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<tr class="diff-title" lang="nl">
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">← Oudere versie</td>
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">Versie van 8 okt 2019 15:01</td>
</tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l17">Regel 17:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Regel 17:</td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>}}</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>}}</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Armoede m.n. in het midden van de eeuw ("zwarte jaren" 1840-1850); trage groei van de bevolking tot 1880, daarna (vooral laatste decennium) sterke groei, met name door de komst van nieuwe inwoners, i.h.b. militairen (bouw kazernes); 1863-1889, Amersfoort uitgegroeid tot een belangrijk spoorwegknooppunt.</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Armoede m.n. in het midden van de eeuw ("zwarte jaren" 1840-1850); trage groei van de bevolking tot 1880, daarna (vooral laatste decennium) sterke groei, met name door de komst van nieuwe inwoners, i.h.b. militairen (bouw kazernes); 1863-1889, Amersfoort uitgegroeid tot een belangrijk spoorwegknooppunt.</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker" data-marker="−"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Zie voor de impuls van de kazernebouw en groei van het garnizoen op de lokale economie, Jaarboek Flehite 2018 (<del style="font-weight: bold; text-decoration: none;">p</del>. 76-95)<del style="font-weight: bold; text-decoration: none;">.</del></div></td><td class="diff-marker" data-marker="+"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Zie voor de impuls van de kazernebouw en groei van het garnizoen op de lokale economie, Jaarboek Flehite 2018 (<ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;">blz</ins>. 76-95<ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;">, JB 2018; auteur William ten Brink</ins>)</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>De 19e eeuw liet een beeld van stilstand en verval van de stad zien. Menig kunstschilder uit die tijd noemde de stad ''schone slaapster'' (bron: `Verbinding en verband`, blz. 6). Dichters spraken wel van het ''Nederlands Arcadië'' (bron: Verkeer vervoer verandering?, blz. 102).</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>De 19e eeuw liet een beeld van stilstand en verval van de stad zien. Menig kunstschilder uit die tijd noemde de stad ''schone slaapster'' (bron: `Verbinding en verband`, blz. 6). Dichters spraken wel van het ''Nederlands Arcadië'' (bron: Verkeer vervoer verandering?, blz. 102).</div></td></tr>
<!-- diff cache key tijdbalkamersfoort-tb_:diff::1.12:old-4242:rev-4243 -->
</table>
Jan Lodewijks
http://tijdbalk-amersfoort.nl/index.php?title=1800_-_1900:_economische_stagnatie;_afnemend_belang_van_de_nijverheid;_ca._8600-19.600_inwoners_in_de_19e_eeuw&diff=4242&oldid=prev
Jan Lodewijks op 8 okt 2019 om 15:00
2019-10-08T15:00:00Z
<p></p>
<table style="background-color: #fff; color: #202122;" data-mw="interface">
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<tr class="diff-title" lang="nl">
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">← Oudere versie</td>
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">Versie van 8 okt 2019 15:00</td>
</tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l11">Regel 11:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Regel 11:</td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>|bron=Verbinding en verband. Spoorwegaanleg en economische ontwikkeling in Amersfoort 1860-1890.</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>|bron=Verbinding en verband. Spoorwegaanleg en economische ontwikkeling in Amersfoort 1860-1890.</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>|pagina=blz. 6</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>|pagina=blz. 6</div></td></tr>
<tr><td colspan="2" class="diff-side-deleted"></td><td class="diff-marker" data-marker="+"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;">}}{{Bronnen</ins></div></td></tr>
<tr><td colspan="2" class="diff-side-deleted"></td><td class="diff-marker" data-marker="+"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;">|bron=Flehite. Historisch jaarboek voor Amersfoort en omstreken.</ins></div></td></tr>
<tr><td colspan="2" class="diff-side-deleted"></td><td class="diff-marker" data-marker="+"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;">|pagina=p. 76-96, auteur William ten Brink</ins></div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>}}</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>}}</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>}}</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>}}</div></td></tr>
</table>
Jan Lodewijks
http://tijdbalk-amersfoort.nl/index.php?title=1800_-_1900:_economische_stagnatie;_afnemend_belang_van_de_nijverheid;_ca._8600-19.600_inwoners_in_de_19e_eeuw&diff=4241&oldid=prev
Jan Lodewijks op 8 okt 2019 om 14:58
2019-10-08T14:58:52Z
<p></p>
<table style="background-color: #fff; color: #202122;" data-mw="interface">
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<tr class="diff-title" lang="nl">
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">← Oudere versie</td>
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">Versie van 8 okt 2019 14:58</td>
</tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l5">Regel 5:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Regel 5:</td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>|van=1800</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>|van=1800</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>|tot=1900</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>|tot=1900</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker" data-marker="−"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del style="font-weight: bold; text-decoration: none;">|rubrieken=</del></div></td><td colspan="2" class="diff-side-added"></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>|bronnen={{Bronnen</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>|bronnen={{Bronnen</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>|bron=Verkeer vervoer verandering? Ontsluiting van Amersfoort 1820-1890.</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>|bron=Verkeer vervoer verandering? Ontsluiting van Amersfoort 1820-1890.</div></td></tr>
<tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l15">Regel 15:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Regel 14:</td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>}}</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>}}</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Armoede m.n. in het midden van de eeuw ("zwarte jaren" 1840-1850); trage groei van de bevolking tot 1880, daarna (vooral laatste decennium) sterke groei, met name door de komst van nieuwe inwoners, i.h.b. militairen (bouw kazernes); 1863-1889, Amersfoort uitgegroeid tot een belangrijk spoorwegknooppunt.</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>Armoede m.n. in het midden van de eeuw ("zwarte jaren" 1840-1850); trage groei van de bevolking tot 1880, daarna (vooral laatste decennium) sterke groei, met name door de komst van nieuwe inwoners, i.h.b. militairen (bouw kazernes); 1863-1889, Amersfoort uitgegroeid tot een belangrijk spoorwegknooppunt.</div></td></tr>
<tr><td colspan="2" class="diff-side-deleted"></td><td class="diff-marker" data-marker="+"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;">Zie voor de impuls van de kazernebouw en groei van het garnizoen op de lokale economie, Jaarboek Flehite 2018 (p. 76-95).</ins></div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>De 19e eeuw liet een beeld van stilstand en verval van de stad zien. Menig kunstschilder uit die tijd noemde de stad ''schone slaapster'' (bron: `Verbinding en verband`, blz. 6). Dichters spraken wel van het ''Nederlands Arcadië'' (bron: Verkeer vervoer verandering?, blz. 102).</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>De 19e eeuw liet een beeld van stilstand en verval van de stad zien. Menig kunstschilder uit die tijd noemde de stad ''schone slaapster'' (bron: `Verbinding en verband`, blz. 6). Dichters spraken wel van het ''Nederlands Arcadië'' (bron: Verkeer vervoer verandering?, blz. 102).</div></td></tr>
</table>
Jan Lodewijks
http://tijdbalk-amersfoort.nl/index.php?title=1800_-_1900:_economische_stagnatie;_afnemend_belang_van_de_nijverheid;_ca._8600-19.600_inwoners_in_de_19e_eeuw&diff=2648&oldid=prev
Jan Lodewijks op 26 jan 2016 om 12:20
2016-01-26T12:20:38Z
<p></p>
<p><b>Nieuwe pagina</b></p><div>{{Kenmerk<br />
|kenmerk=eeuw<br />
}}<br />
{{Gebeurtenis<br />
|van=1800<br />
|tot=1900<br />
|rubrieken=<br />
|bronnen={{Bronnen<br />
|bron=Verkeer vervoer verandering? Ontsluiting van Amersfoort 1820-1890.<br />
|pagina=blz. 45<br />
}}{{Bronnen<br />
|bron=Verbinding en verband. Spoorwegaanleg en economische ontwikkeling in Amersfoort 1860-1890.<br />
|pagina=blz. 6<br />
}}<br />
}}<br />
Armoede m.n. in het midden van de eeuw ("zwarte jaren" 1840-1850); trage groei van de bevolking tot 1880, daarna (vooral laatste decennium) sterke groei, met name door de komst van nieuwe inwoners, i.h.b. militairen (bouw kazernes); 1863-1889, Amersfoort uitgegroeid tot een belangrijk spoorwegknooppunt.<br />
<br />
De 19e eeuw liet een beeld van stilstand en verval van de stad zien. Menig kunstschilder uit die tijd noemde de stad ''schone slaapster'' (bron: `Verbinding en verband`, blz. 6). Dichters spraken wel van het ''Nederlands Arcadië'' (bron: Verkeer vervoer verandering?, blz. 102).</div>
Jan Lodewijks