Spoor, tram en stadsbus

Uit Tijdbalk Amersfoort
Versie door Michiel (overleg | bijdragen) op 11 jan 2014 om 14:23
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Ga naar:navigatie, zoeken
Station Smallepad.jpg

Tijdbalk op onderwerp

algemene informatie
Spoorweggeschiedenis


VanTotgebeurtenis
18451846Idee/plan (van 1829) van bevaarbare verbinding Rijn-Eem, weer actueel
1860Spoorwegwet: aanleg van staatswege, exploitatie (per 1863) door particulieren
18601890Periode van "van concurrentie naar concentratie": concurrentie spoorwegmaatschappijen m.n. SS, NRS en HIJSM
20 feb 1860Nederlandsche Centraal Spoorwegmaatschappij (NCS) opgericht in Amsterdam
1863Spoorlijn NCS Utrecht-Amersfoort-Hattem geopend (1864, Hattem-Zwolle, met spoorbrug over de IJssel, in dienst)
18651883Bouw Noordzeekanaal (belang m.n. in relatie tot spoorwegaanleg)
1871Kamer van Koophandel ijvert voor vestiging spoorwegwerkplaats in Amersfoort
5 apr 1873Oprichting Amersfoortsche Beiersch-Bierbrouwerij aan Smallepad, eigen spooraansluiting
1874Spoorlijn HIJSM Amsterdam-Amersfoort ("Oosterspoorweg") geopend
1874De rolspoorbrug (enkel spoor) over de Eem is vervangen door een dubbelsporige vaste brug
1876Spoorlijn HIJSM Amersfoort-Zutphen; volledig dubbelspoor tot Apeldoorn in 1898/1899
15 apr 1876Omnibus (bespannen met paarden) rijdt van einde van de Kamp naar het NCS-station aan het Smallepad
1877HIJSM-spoorlijn naar Baarn dubbelspoor gemaakt; volledig dubbelspoor tot Amsterdam in 1882
1885Meursing koopt stilgelegde garenfabriek (van J. Bonnike) en begint daarin een stoombroodfabriek, later koekfabriek
1886Spoorlijn HIJSM Amersfoort-Kesteren, opening (kop)station Amersfoort Staat aan de Toegangsweg/Spoorstraat
18 feb 1886HIJSM-spoorweghalte Leusden in dienst
1889Bouw HIJSM-station Amersfoort Aansluiting Staat (plaats huidige station)
18891902Gratis paarden-omnibusje van hotel "De Vergulde Zwaan" tussen NCS-station en HIJSM-station Amersfoort Staat
1890Verdeling van de hoofdspoorlijnen tussen de maatschappijen HIJSM en SS (opheffing NRS)
1892Spoorlijn naar Utrecht dubbelspoor gemaakt
1892HIJSM krijgt medegebruik (naast NCS) van de spoorlijn Utrecht-Amersfoort
1894Afdeling Amersfoort van het Leger des Heils opgericht (1939-2009 gevestigd in het pand Havik nr. 25)
8 aug 1894Voor één dag HIJSM-spoorweghalte Nimmerdor aangelegd (met twee afstandseinpalen en een telegraaftoestel)
1895NCS-spoorweghalte Amersfoort Vlasakkers in dienst (vanaf 1923 "De Vlasakkers" genoemd)
1898NCS-spoorweghalte Hooglanderveen in dienst (tot 1902 Hooglander-Veen genoemd)
20 sep 1900HIJSM-stoomtractiedepot aan westzijde van het station in dienst
1901NCS-spoorweghalte Liendert (wachtpost 25) in dienst
19 jan 1901NCS-spoorweghalte Bloemendalseweg in dienst
1 aug 1901Station (gebouw Margadant) in gebruik genomen
19021904NCS-spoorlijn Amersfoort-Zwolle dubbelspoor (1902 tot Harderwijk, 1903 tot Wezep)
1902Amersfoortsche Trammaatschappij rijdt met paardentram (op rails) van Kamp naar (nieuwe) station
1902Voetgangersluchtbrug/voetbrug tussen Smallepad en Soesterweg, over de spoorlijn, in gebruik
15 okt 1902Feestelijke indienststelling nieuwe NCS/HIJSM-station (ontwerp Margadant) op plaats huidige station Amersfoort Centraal
1903Landelijke Spoorwegstaking; bij NCS waren weinig stakers, werkwilligen kregen toeslag op het loon
1903Frederik van Eeden steunt onder pseudoniem de landelijke Spoorwegstaking (ook financieel)
1 mrt 1904Wagenwerkplaats HIJSM geopend; architect Margadant
1905NCS-spoorweghalte Hoevelaken in dienst
1 mei 1905NCS-spoorweghalte Bloemendalseweg gesloten
1 mei 1905NCS-spoorweghalte Amersfoort Koppel, beter bekend als Kleine Koppel, in dienst
1910Bouw van een vetgasfabriek naast de HIJSM-wagenwerkplaats (gas voor verlichting spoorrijtuigen en van het station)
1912Watertoren op de Berg gebouwd (Berg is ca. plus 44 m NAP)
25 jul 1914Tram Amersfoort-Zeist (Ooster Stoomtram Maatschappij) in dienst
1917Gemeenschappelijke exploitatie van SS en HIJSM; geleidelijke onder de naam van Nederlandse Spoorwegen
13 jan 1917Laatste rit Amersfoortsche Trammaatschappij van Kamp naar station
1919Einde van de NCS (Nederlandsche Centraal Spoorwegmaatschappij); overname door de SS
1922Gedeelte HIJSM-spoorlijn naar Woudenberg dubbelspoor gemaakt
15 feb 1924De Amersfoorters Nathan Hilversum en Willem Weijer starten een stadsautobusdienst
1926SS-spoorweghalte Liendert (wachtpost 25) gesloten
15 mei 1926HIJSM-spoorweghalte Leusden gesloten
1 jul 1930N.V. Amersfoortsche Autobusdienst (AABD) gestart
5 jul 1936Roemeens Duitse zanger Josef Schmidt treedt op in Birkhoven op VARA-zomerfeest, 100.000 bezoekers
1937Oprichting (bij wet) van N.V. Nederlandsche Spoorwegen (NS), onder likwidatie van HIJSM en SS
1938NS-spoorweghalte Amersfoort Koppel, beter bekend als Kleine Koppel, gesloten
1938NS-station Hooglanderveen gesloten als reizigersstation, handhaving als goederenstation
1938NS-spoorweghalte Hoevelaken gesloten
15 mei 1938NS-spoorweghalte Amersfoort Vlasakkers (vanaf 1923 "De Vlasakkers" ) gesloten, in 1962 tijdelijke open geweest
1942Spoorlijn Utrecht-Amersfoort geëlectrificeerd
1 mei 1943N.V. Amersfoortsche Autobusdienst staakt het vervoer
1944Einde treindienst Amersfoort-Veenendaal-Rhenen-Kesteren, na spoorwegstaking in september
16 apr 194517 apr 1945De Duitsers blazen op 16 en 17/4 vele bruggen in en rond de stad op
1946Spoorlijn Amsterdam-Amersfoort geëlectrificeerd
18 nov 1946Nefkens neemt de stadsbusdienst over van N.V. Amersfoortsche Autobusdienst (AABD)
2 mei 1949Einde tram Amersfoort-Zeist
1951Spoorlijnen Amersfoort-Apeldoorn en naar Ede-Wageningen geëlectrificeerd
1952Spoorlijn Amersfoort-Zwolle geëlectrificeerd
1956Opheffing van het stoomtractiedepot aan westzijde van het station (na de elektrificatie)
29 jun 1960Voetgangers- en fietsentunnel (Brouwerstunnel), onder de spoorlijn, naar Soesterkwartier in gebruik
1970NS-station Hooglanderveen gesloten als goederenstation
1972Goederenvervoer over de spoorlijn naar Veenendaal/Rhenen gestaakt
1983Stadsbusdienst van Nefkens wordt overgenomen door de VAD
30 mei 1987NS-station Amersfoort Schothorst in dienst (de halte Hulshorst werd daardoor gesloten)
1988Goederenvervoer over spoorlijn naar Woudenberg gestaakt
19921997Grootschalige aanpassing van railinfrastructuur in Amersfoort, in het kader van NS-plan RAIL 21
1995Sloop van stationsgebouw "Margadant" en tramstationsgebouw voor een nieuw stationsgebouw
2000NS-wagenwerkplaats gesloten (van NS-dochter Nedtrain)
27 mei 2006NS-station Amersfoort Vathorst geopend
8 dec 2012Opening station Hoevelaken aan de Valleilijn (Amersfoort - Ede-Wageningen)
1 okt 2013Spoortunnel (`dive-under`) gereed voor treinen uit Amsterdam naar Amersfoort
11 dec 2016Syntus neemt de uitvoering van de stadsbusdienst van Amersfoort over van Connexxion
16 dec 2019Station Amersfoort heet voortaan Amersfoort Centraal