1800 - 1900: economische stagnatie; afnemend belang van de nijverheid; ca. 8600-19.600 inwoners in de 19e eeuw: verschil tussen versies
Uit Tijdbalk Amersfoort
Regel 11: | Regel 11: | ||
|bron=Verbinding en verband. Spoorwegaanleg en economische ontwikkeling in Amersfoort 1860-1890. | |bron=Verbinding en verband. Spoorwegaanleg en economische ontwikkeling in Amersfoort 1860-1890. | ||
|pagina=blz. 6 | |pagina=blz. 6 | ||
}}{{Bronnen | |||
|bron=Flehite. Historisch jaarboek voor Amersfoort en omstreken. | |||
|pagina=p. 76-96, auteur William ten Brink | |||
}} | }} | ||
}} | }} |
Versie van 8 okt 2019 15:00
1800 tot 1900
Onderwerp(en)
Bron(nen)
- Verkeer vervoer verandering? Ontsluiting van Amersfoort 1820-1890., J.H. Lodewijks (blz. 45)
- Verbinding en verband. Spoorwegaanleg en economische ontwikkeling in Amersfoort 1860-1890., J.H. Lodewijks (blz. 6)
- Flehite. Historisch jaarboek voor Amersfoort en omstreken., Div. auteurs (p. 76-96, auteur William ten Brink)
1800 - 1900: economische stagnatie; afnemend belang van de nijverheid; ca. 8600-19.600 inwoners in de 19e eeuw
Armoede m.n. in het midden van de eeuw ("zwarte jaren" 1840-1850); trage groei van de bevolking tot 1880, daarna (vooral laatste decennium) sterke groei, met name door de komst van nieuwe inwoners, i.h.b. militairen (bouw kazernes); 1863-1889, Amersfoort uitgegroeid tot een belangrijk spoorwegknooppunt. Zie voor de impuls van de kazernebouw en groei van het garnizoen op de lokale economie, Jaarboek Flehite 2018 (p. 76-95).
De 19e eeuw liet een beeld van stilstand en verval van de stad zien. Menig kunstschilder uit die tijd noemde de stad schone slaapster (bron: `Verbinding en verband`, blz. 6). Dichters spraken wel van het Nederlands Arcadië (bron: Verkeer vervoer verandering?, blz. 102).