Einde treindienst Amersfoort-Veenendaal-Rhenen-Kesteren, na spoorwegstaking in september: verschil tussen versies
Uit Tijdbalk Amersfoort
(Een tussenliggende versie door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 20: | Regel 20: | ||
Link(s): | Link(s): | ||
* [ | * [https://www.stationsweb.nl/mts.asp?rec=3 HIJSM] | ||
* [http://www.archiefeemland.nl/collectie/fotos Beeldbank (Archief Eemland)] | * [http://www.archiefeemland.nl/collectie/fotos Beeldbank (Archief Eemland)] | ||
* [http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorwegstaking_van_1944 Spoorwegstaking van 1944] | * [http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorwegstaking_van_1944 Spoorwegstaking van 1944] | ||
* [http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_Kesteren_-_Amersfoort Amersfoort-Kesteren] | * [http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_Kesteren_-_Amersfoort Amersfoort-Kesteren] |
Huidige versie van 19 apr 2024 om 09:18
tot 800 800-900 900-1000 1000-1100 1100-1200 1200-1300 1300-1400 1400-1500 1500-1600 1600-1700 1700-1800 1800-1900 1900-2000 vanaf 2000
1944
Onderwerp(en)
Gebeurtenis
De spoorlijn naar Veenendaal/Rhenen werd voor personenvervoer gesloten.
De spoorbrug over de Rijn bij Rhenen was in september 1944 definitief verwoest door de Royal Air Force; brug was in 1940 reeds vernield door de Nederlandse Genie, maar daarna hersteld.
In de Tweede Wereldoorlog werd deze spoorlijn ook Kersenlijn of Duitse lijn genoemd; men reisde per trein naar de Betuwe om daar zo mogelijk voedsel te halen.
Voor foto's kies als zoekterm Kesteren onder hyperlink "Beeldbank".
Link(s):